خطبه ششم آذرماه 1394

بسم الله الرحمن الرحیم

اوصیکم عبادالله بتقوی الله

خداوند به مومنین دستور داده تا گفتار محکم داشته باشند کلامی که هم مطابق واقع باشد و هم لغو نباشد پس بر مومن لازم است که به راستی آن چه می گوید مطمئن باشد و نیز گفتار خود را بیازماید که لغو یا مایه افساد نباشد.

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا »؛ ای مومنان از خدا پروا داشته باشید و سخنی استوار گوئید.

یکی از مصادیق سخن های لغو وحرام غیبت کردن است در این هفته ادامه مباحث گذشته را از کتاب شریف معراج السعاده بیان می کنیم

شنونده غیبت نیز حکم غیبت کننده را دارد

بدان که: آنکه غیبت را مى ‏شنود نیز حکم غیبت کننده را دارد، همچنان که در احادیث وارد شده است. و همچنان که غیبت کنندگان، افساد دارند، غیبت شنوندگان نیز چنین‏اند، زیرا: آن کسى که در حضور او غیبت مسلمانى مى ‏شود یا به آن خوشحال نمى ‏شود و بدش هم نمى ‏آید و به این جهت منع نمى ‏کند. یا خوشحال مى ‏شود ولى از راه ریا و تزهّد تصدیق نمى‏ کند. بلکه گاه است منع مى‏ کند اما قلبا طالب آن است که منع او را نشنوند. و بسا باشد حیله ‏ها برانگیزد که آن غیبت قطع نشود، مثل اینکه: اظهار تعجب کند یا بگوید که:

من چنین نمى ‏دانستم و او را نوع دیگر شناخته بودم، که آن غیبت کننده بیشتر میل در غیبت کند. و به این سخنها او را به غیبت وا مى ‏دارد. و این‏ها همه در گناه و حکم با غیبت کننده شریک‏اند.

خلاصه آنکه: گناه شنونده غیبت، مثل غیبت کننده است، مگر اینکه: در مقام انکار برآید و سخن آن شخص را قطع کند. یا از مجلس برخیزد. و اگر قدرت بر این‏ها نداشته باشد در دل غضبناک گردد.

حضرت رسول- صلّى اللّه علیه و آله- فرمود که: «هر که مؤمنى را در نزد او ذلیل کنند و او بتواند یارى او را بکند و نکند خدا در روز قیامت او را ذلیل مى ‏سازد». و فرمود: «هر که ردّ کند از غیبت، برادر خود را و آبروى او را محافظت کند، حق است بر خدا که در روز قیامت آبروى او را نگاهدارد». و فرمود که: «هیچ مردى نیست که بدى برادر مسلم او در نزد او مذکور شود و او بتواند او را جانب دارى و حمایت کند- اگر چه به یک کلمه باشد- و نکند مگر این که خداى- تعالى- او را در دنیا و آخرت ذلیل مى‏کند.

و از حضرت رسول- صلّى اللّه علیه و آله- مروى است که: «هر که غیبت کند مرد مسلمان یا زن مسلمانى را، خدا چهل شبانه روز نماز و روزه او را قبول نمى ‏کند، مگر این که آن کسى که غیبت او شده از او عفو کند». و فرمود: «هر که غیبت مسلمانى را بکند، در ماه رمضان اجرى از براى روزه او نخواهد بود».و در حدیثى دیگر از آن سرور منقول است که: «دروغ گمان کرده است هر که گمان کند حلال زاده است و او گوشت مردم را به غیبت مى ‏خورد».

و نیز از آن حضرمروى(امام صادق علیه السلام ) است که: «هر کس روایت کند از مؤمنى چیزى را که بخواهد او را عیبناک کند و آبروى او را کم کند تا از چشم مردم بیفتد، خداوند- عزّ شأنه- او را از تحت امر خود بیرون مى‏ کند و داخل در تحت امر شیطان مى‏ کند. و شیطان او را قبول نمى‏ کند». و آن حضرت فرمود: «هر که غیبت کند برادر مؤمن خود را بى ‏آنکه عداوتی میان ایشان ثابت باشد، شیطان شریک است در نطفه او»

و از اعظم مفاسد غیبت، آن است که: باعث آن مى ‏شود که اعمال خیر آن کسى که غیبت کرده در عوض آن غیبت، به نامه عمل آن شخصى که غیبت او شده ثبت مى‏ شود.

و گناهان این، به دیوان اعمال او نقل مى ‏شود. و چه احمق کسى باشد که به واسطه یک سخن، در روز قیامت، و زر و وبال دیگرى را متحمّل گردد.

مروى است که: «در روز قیامت بنده ‏اى را به موقف عرصات حاضر سازند و نامه اعمال او را به دست او دهند، چون در آن نگرد از حسنات خود چیزى در آنجا نیابد، عرض کند که: پروردگارا! این نامه عمل من نیست! زیرا من از طاعات خویش هیچ در آن نمى ‏بینم. خطاب رسد که: اى بنده! پروردگار تو خطا و سهو نمى‏ کند اعمال خیر تو به غیبت مردم رفت.

و دیگرى را مى ‏آورند و دیوان او را به دست او مى ‏دهند در آنجا طاعات بسیار و عبادات بى ‏شمار مشاهده مى ‏کند، عرض مى ‏کند که: این کتاب من نیست. این اعمال از من به وجود نیامده. خطاب مى ‏رسد که: فلان شخص غیبت تورا کرد و این طاعات اوست که عوض به تو داده شده است». پس عاقل باید تأمّل کند که: آن کسى را که غیبت او مى‏کند اگر دوست و صدیق اوست چه بى ‏مروّتى و بى ‏انصافى است که زبان به غیبت او گشاید و بدى او را در نزد مردمان گوید. و اگر دشمن اوست چه بى‏ عقلى و سفاهتى است که کسى متحمّل و زر و وبال دشمن خود گردد، و اگر طاعتى اندوخته باشد به او دهد.

 

و حضرت امام محمد باقر – عليه السلام – فرمودند كه:
«چون لعنت از دهان شخصى بيرون آيد ميان او و آن شخص كه به او لعنت‏شده تردد مى‏كند، اگر آن شخص مستحق لعن باشد به او متعلق مى‏شود و اگر نباشد به صاحبش برمى‏گردد» . (23)
و از اين حديث مستفاد مى‏گردد كه: لعن به كسى كه سزاوار لعن نباشد، بر مى‏گردد به‏لعن كننده.

خطبه 2

بسم الله الرحمن الرحیم

رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إنّ القَبرَ أوَّلُ مَنازِلِ الآخِرَةِ ، فإن نَجا مِنهُ فما بَعدَهُ أيسَرُ مِنهُ ، وإنْ لم يَنجُ مِنهُ فما بَعدَهُ لَيسَ أقلَّ مِنهُ . 

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : قبرْ نخستين منزل آخرت است. اگر كسى از آن به سلامت رَسْت، منازل بعد آن آسانتر است و اگر به سلامت نرَسْت، دشوارى منازل بعدى كمتر از آن نيست.

عزیزان رهبر معظم انقلاب اسلامی طی چند ماه گذشته بیش از 70 بار کلمه «نفوذ» را در اظهارات مختلف خود به کار برده و خطر نفوذ دشمن را به عنوان اصلی‌ترین راهبرد دشمن در دوره پسابرجام به ملت و مسئولان متذکر شده‌اند.بخش مهمی از سخنان ایشان در روز گذشته مرتبط نمودن تکمیل پروژه نفوذ دشمن با متهم کردن بسیج به تندروی و افراط است.

بنده به مخاطبان فرمایشات رهبر معظم عرض می کنم که قدر این پدر مهربان را بدانید رهبر معظم با چشمان تیز دشمن زدگی شما را می بیند اما پدری میکند آبرداری میکند اسم شما را نمی برد اما هشدار میدهد دست خود را دراز کرده تا شما را از این دشمن زدگی نجات دهد اما شما نمی فهمید؟آخه مخاطب فرمایشات رهبر معظم مادر بزرگ من هست یا کسانی که با دشمن احساس صمیمیت دارند؟!کسانی دشمن را باابهت و جبروت می بینند و ملت ایران را کم می بینند ؟!کسانی که اینگونه تلقی و تلقین می کنند که هر چه امتیاز به دشمن بدهیم طبیعی است چون حد و حق ما همین پایین دستی است!

شما بسیج را متهم به افراطی گری میکنید این هم نتیجه غلبه محبت دشمن در دل شما است اگر کسی محبت دشمن به دلش نیفتاده باشد بندگان مخلص خدا را مورد محبت و نوازش قرار میدهد نه مورد طعن و توهین!

 

تفاوت بسیج با شما در این است که بسیج با الهام گرفتن از همت ها و باکریها خدا را باور کرده اما شما با الهام گرفتن از مصدقها به آمریکا اعتماد کرده ایت و جلوی سرعت رشد انقلاب را می گیرید!

بسج می گوید ما می توانیم و در عرصه های مختلف روحیه بسیجی دستان خالی ما را پر کرد و خط شکن تمام عرصه ها بود اما شما میگویید ما نمیتوانیم ومعتقدیدکه نیروهای داخلی توانایی حل مشکلات کشور را ندارند و دستیابی به راه حل، تنها به چارچوب ارتباط با غرب و جریانات همراه آن بستگی دارد.

بسیجی را مورد سرزنش قرار می دهید چون از جنس شما نیست بسیجی خود باور است ولی شما خود باخته !شماها که می گویید «ما فقط در حوزه آب گوشت و قرمه‌سبزی، برتری تکنولوژیکی داریم»، شما ها که می گویید «باید مدیر از خارج وارد کنیم»، شما ها که می گویید «آمریکا ظرف 5 دقیقه می‌تواند تمام ظرفیت دفاعی ما را نابود کند» خود باخته هستید ما افراطی نیستیم ما خودمان را یافته ایم ولی شما خودتان را باخته اید!

اربعین حسینی را در پیش داریم

Like

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.