قیامت شکنجه ای روحی به نام خجالت

خجالت در قیامت

بسم الله الرحمن الرحیم

ما به سرای قیامت و پاداش برای نیکوکاران و عذاب برای گنهکارانی که بدون توبه از دنیا رفته اند اعتقاد داریم.

عذاب در لغت به معنای شکنجه است و شکنجه هم جسمی است هم روحی .از شکنجه روحی آۀیات زیادی در ا رابطه با مقدار و کیفیت و تنوع آن خبر می دهد یکی از آیاتی که یک نوع از شکنجه های جسمی را بیان می ناید ایه ۸ از سوره مبارکه یس است است که الحمد لهه هر روز توفیق دارید و میخوانید

إِنَّا جَعَلْنَا فِی أَعْنَاقِهِمْ أَغْلَالًا فَهِیَ إِلَى الْأَذْقَانِ فَهُمْ مُقْمَحُونَ ما در گردنهاى آنان تا چانه ‏هایشان غلهایى نهاده‏ ایم به طورى که سرهایشان را بالا نگاه داشته و دیده فرو هشته‏ اند .

خب تصور این شکنجه هم دشوار است که انسان در یک زندگی ابدی دائما غلو زنجیر از گردن تا زیر چانه او باشد که نتواند سر را به پایین بیاورد

شکنجه های متنوع روحی

یک از شکنجه های قیامت شکنجه های متنوع روحی است.که ایات قران بیانگر هم نوع و تنوع شکنجه های روحی است هم بیانگر کیفیت و مقدار هر نوع از شکنج روحی است.

یکی از این شکنج های روحی شکنج خجالت در رو یارویی با خداوند است.

فرض کنید در حق یک عزیزی که خیلی به شما خوبی کرده خیانت کرده باشید و یک ورز باهم رو در و شوید و او اسناد و مدارک را نشان شما دهد بگوید این بود جواب خوبیهای من!؟چقدر خجالت می کشید .شاید هم براتون پیش امده باشد .این شکنجه سختی است.حالا در این روایت دقت فرمایید که بیانگر این خجالت در روز قیامت است.

قَالَ الصَّادِقُ ع‏ لَوْ لَمْ یَکُنْ لِلْحِسَابِ مَهُولَهٌ إِلَّا حَیَاءُ الْعَرْضِ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ فَضِیحَهُ هَتْکِ السِّتْرِ عَلَى الْمَخْفِیَّاتِ لَحَقَّ لِلْمَرْءِ أَلَّا یَهْبِطَ مِنْ رُءُوسِ الْجِبَالِ وَ لَا یَأْوِیَ إِلَى عُمْرَانٍ وَ لَا یَأْکُلَ وَ لَا یَشْرَبَ وَ لَا یَنَامَ إِلَّا عَنِ اضْطِرَارٍ مُتَّصِلٍ بِالتَّلَف‏[۱]

اگر در حسابرسى روز قیامت هیچ ترسى نبود جز ترس از عرضه شدن اعمال بنده بر خداوند متعال و پرده بردارى از گناهان مخفى انسان، همانا جاى داشت و سزاوار بود که انسان از سر کوه فرود نیاید و روى به آبادى نیاورد و هیچ چیزى نخورد و نیاشامد و نخوابد مگر آنقدر وضعش اضطرارى شود که نزدیک به تلف شدن باشد.

 

من یک تصویری از رویارویی باخدا در روز قیامت عرض کنم شما ببینید با این تصویر خجالت دارد یا نه؟!

روز  قیامت خدا بهت میگه من که خبر بهت داده بودم که: اى فرزند آدم! به حق تو بر من قسم که من تو را دوست مى‏دارم پس تو را به حق خودم بر تو قسم مى‏دهم که تو نیز مرا دوست بدار.[۲]

خب اگر خدا روز قیامت بهت بگه من خیلی تو را دوست داشتم و این دوست داشتن را هم بهت خبر داده بودم اون وقت چقدر خجالت می کشی؟

یک تصویر دیگه هم بهت بدم:

روز قیامت بهت میگه من خیلی منتظرنت بودم که برگردی خیلی چشم انتظار بودم  رو به سوی من بیاوری بعد پرده را کنا ر میزنه و این انتظار خودش را نشونت میه تو میبینی خدا چقدر منتظر توبه تو بوده و تو کم محلی کردی !

خداوند متعال (آن منعم بزرگ و بزرگوار) مى‏فرماید : اگر کسانى که از من روگردان هستند بدانند که چگونه من مشتاقانه در انتظار بازگشت و توبه آنها هستم، هر آینه از شوق به من، مرگ را به آغوش مى‏کشیدند و بندهاى بدنشان از هم گسیخته مى‏شد!

خب اینجاست که خیلی خجالت داره!

چگونه به خود اجازه عصیان و گناه در محضر خداوند متعال دادیم در حالى که این همه برخوردهاى لطیف و احترام‏آمیز و بزرگوارى‏هاى دلنواز از او دیده‏ایم؟! ائمه اطهار – صلوات الله علیهم – چون به عوالم آشنایى داشتند، مى‏بینى که در مناجاتشان چگونه به خداوند عرضه مى‏دارند که خدایا اگر من طاقت انتقام و عذاب تو را داشتم از تو درخواست عفو نمى‏کردم بلکه از تو درخواست مى‏کردم که صبر بر عذاب بر من عنایت فرمایى، از بس که از دست نفس اماره خود خشمناکم که مرا وادار به معصیت تو کرد!

بیایید با هم مناجات بخونیم بیایید با توجه به این تصویرهایی که بهتون دادم از هم اکنون خجالت بکشیم بریم سجده و گریه کنیم و با خدا اینجور حرف بزنیم که امام سجاد علیه السلام از خجالت حرف می زنه:

خدایا، اگر پیش تو بگریم چندانکه مژگان‏هاى چشمم بریزد و زارى کنم چندان که نفسم بگیرد و در خدمت تو بایستم که پاى‏هاى من آماس کند و چندان به‏ تعظیم خم شوم که مهره پشت من به درآید و پیشانى بر خاک نهم تا چشم‏هایم از کاسه بیرون شود و در همه عمر خاک زمین خورم و آب خاکستر نوشم و پیوسته نام تو را بر زبان آرم تا زبانم فرو ماند و از شرم، چشم سوى آسمان برندارم، (با این همه باز) سزاوار آن نیستم که یک گناه از گناهان من پاک شود!

[۱] مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار (ط – بیروت) – بیروت، چاپ: دوم، ۱۴۰۳ ق.

[۲] حدیث قدسی

Like

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.