سومین سبب بیداری

سومین سبب:تغییر نگاه وباور به عالم خلقت

خداوند برای هر موجودی ، غایت و نقطه ی کمالی معیّن ساخته که در مسیر حرکت خود به آن می رسد. برای انسان نیز کمالی تعیین نموده که اگر با اختیار خود به آن برسد ، سعادتمند است و در غیر این صورت ، ناقص و شقاوتمند خواهد بود. و آن نقطه ی اوج ، برای انسان ، همان مقام عبودیّت و بندگی است. عبودیّت کمال خود ماست که اگر به آن برسیم کاملیم و اگر نرسیم ناقص خواهیم ماند. پس مراد از عبودیّت و بندگی ، صرفاً به جا آوردن عبادتهای شرعی نیست ؛ بلکه مقصود رسیدن درجه ی وجودی است که در آن مرتبه ، شخص هیچ اعتباری برای خود و دیگر مخلوقات قائل نیست و جز خدا هیچ نمی بیند و همه ی موجودات و از جمله خود را بند به اراده ی خدا می یابد ؛ لذا بنده ی خدا (بند شده به خدا) نامیده می شود. برای حرکت به سمت این نقطه اوج در مرحله اول انسان باید از خواب غفلت بیدارشده باشد .در جلسات قبل به سه سبب از از اسباب غفلت زدایی اشاره نمودیم در این به یک سبب که خود در واقع ایجاد غفلت میکند  وانسان باید این عامل را بر طرف نماید اشاره مینماییم.

نگاه سطحی به عالم خلقت از عوامل ایجاد غفلت است انسانهایی که سطحی نگر هستند تا زمانیکه سطحی نگرند خوابند.این نگاه در بیان قران اینگونه تعریف شده: يعلمون ظاهرا من الحياة الدنيا وهم عن الآخرة هم غافلون

اینان فقط ظاهر بین هستند مشکل انسانهای خواب این است که عالم دنیا راباور نموده اند دنیاباوری غفلت آور است،

در ایات ششم اتا 11 سوره مبارکه روم خدا از دنیا باوران خبر میدهد که اینان دنیا را باور کرده اند به دنیا چسبیده اند از اخرت غافلند برای درمان این درد تفکر دراحوال  پیشینیان را تجویز می نماید : أَ وَ لَمْ يَسيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا کَيْفَ کانَ عاقِبَةُ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ آیا در زمین سیر ننمودند تا ببنند عاقبت گذشتگان آنها چی شد؟! کانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً آنان که نیرومند تر از اینان بودند!  وَ أَثارُوا الْأَرْضَ وَ عَمَرُوها أَکْثَرَ مِمَّا عَمَرُوها و زمین را زیر و رو کردند و بیش از آنچه آنها آبادش کردند آن را آباد ساختند اری برای اینکه قیامت را باور کنیم برای اینکه بیدار شویم به گذشتگان خود بیندیشیم تا باورمون بشود قیامتی هست و این سرا سرای ابدی نیست اینجا فانی است چه قدر زیبا فرمود امیر بیان که: وَ اِنَّمَا الدَّنیَا مُنتَهَی بَصَرٍ الاَعمَی، و همانا دنیا نهایت دیدگاه کوردلان است لَا یُبصِرُ مِمَّا وَرَاءَ هَا شَیئاً،) که آن سوی دنیا را نمی نگرند وَ البَصیرُ یَنفُذُهَا بَصَرُهُ، وَ یَعلَمُ اَنَّ الدَّارَوَرَاءَ هَا، امُا انسان آگاه، نگاهش از دنیا عبور کرده از پس آن سرای جاویدان آخرت را می‌بیند.خطبه 133

برای درمان این در می فرماید نگاهتون را به دنیا عوض نمایید چشماتون باز نمایید با بصیرت وتیز به دنیا بنگرید که هر کس با  چشم بصیرت به دنیا بنگرد او را اگاهی بخشد و هر کس که چشم به دنیا دوزد کور دلش میکند چه زیبا فرمود:من ابصربها بصّرته و من ابصر اليها اعمته خطبه82

بحث گذشته پیرامون نگاه سطحی داشتن به عالم خلقت بود  برای بیدار شدن از خواب غفلت باید این نوع نگاه را تغییر داد فقط دنیا بین نباشیم فقط ظاهر بین نباشیم . تغییر نگاه به عالم خلقت با تفکر است با اندیشیدن در مورد خلقت است با مطالعه عقلی ونقلی پیرامون عالم خلقت است یعنی هم بیندیشیم پیرامون این نکته که آیا ممکن است خداوند دنیا را پایان خلقت قرار داده باشد هم به بیانات قران و روایات پیامبران وامامان رجوع کنیم تا ببینیم سر انجام عالم چیست؟هم دنیا را بشناسیم وباور صحیحی نسبت به دنیا پیدا نماییم وهم اخرت را باور نماییم و با حساب و کتابش با جغرافیایش آشنا شویم وباور کنیم.

باور صحیح نسب به دنیا،دنیای ناپایدار

باور صحیح نسبت به دنیا پیدا نماییم یعنی اینکه دنیا را اخر خلقت نبینیم قیامتی نیز هست دنیا را سبز نبینیم عینک سبز بینی را از روی چشم خودمان بر داریم دنیا سبز نیست زرد است !بزرگترین مانع بیداری و سیر وسلوک  که سر راه انسان قرار میگیرد عدم درک صحیح دنیاست اینکه هم در کلمات و فرمایشات امیر اتقیاء علی بن ابیطالب علیه السلام مکرر واقعیت دنیا بیان شده اینکه قران کریم مکرر حقیقت قران را گوشزد می نماید برای این است که انسان فریب دنیا را نخورد وباور غلط نسبت به دنیا پیدا ننماید.اینکه امیر المومنین هر شب بعد از نماز عشاء پیش از انکه نماز گزاران متفرق بشوند با صدای رسا می فرمود: تجهزوا رحمکم الله فقد نودی فیکم الرحیل اماده مسافرت باشید زیرا ندای مرگ برای شما سر داده شده است این تاکید این هر شب بیان نمودن برای این بود که خوابان دنیاباور آنان که دنیا را پایدار میبینند  باورشون عوض بشود که دنیا پایدار نیست تا بیدار شوند و آنان که بیدارند خوابشون نبرد!ما پندارهای غلط زیادی نسبت به دنیا داریم! اولین پندار غلط ما جاودانگی دنیا است امیر بیان می فرماید شما اینجا ماندگار نیستید تجهزوا آماده مسافرت باشید دنیا مسافرخانه است چه قدر خوب است هم اکنون هم یک نفر در هر مسجدی بعد از نماز عشاء ندای تجهزوا سر دهد تا خوابان بیدار شوند وبیداران نخوابند!

از بهترین راههایی که قران کریم برای بیداری از خواب غفلت اراءه میدهد همین تغییر باور نسبت به دنیاست می فرماید انماالحیوه الدنیا لهو ولعب قران دنیا ر ابه عنوان بازیچه معرفی میکند دنیا اسباب بازی اسست  شیطان ونفس اماره می کوشد تا انسان را با این اسباب بازی سرگرم نماید!انسانی که واقعا دنیا را بازیچه می بیند خودش ر اسرگرم بازی با ان نمیکند.

نشانه بازیچه بودن دنیا این است که اگر کسی مشغولش شد تا او را خسته نکند تا اورا فرسوده نکند رهایش نمیکند کودکی که با اسباب بازی بازی میکند تا خسته نشود رها نمیکند این اسباب بازی است که کودک را مشغول میکند نه کودک است که اسباب بازی را مشغول نموده!این پول است که پول باور را مشغول کرده و تا او را فرسوده نکند رهایش نمیکند من چند روز پیش داشتم به برخی از این سرمایه داران این شهرستان فکر میکردمدیدم چقدر پول سرگرمشون کرده پول را ریختند تو بانک ریحانه گستر هی ماهیانه یک صفر میگذارند جلوش هیچ کاری هم با هاش نمیکنند این یعنی اینکه صفر پول اونا را  داره بازی میدهد هفتصد میلیون میشود هفتصد و بیست میلیون مثلا بعدش چی ؟ماه بعد یک عدد دیگر اضافه میشود اخه چی نصیب این فرد میشه؟ هیچ!بنده خدا نشسته فقط تغییر اعداد را نگاه میکند سودش را کی میبرد؟ تهران ،اصفهان ،کاشان و یزد اونجاهایی که با این پول کار میشه درامد افزایی میشود اینجا چی؟ هیچ! این فرد  را هم اعداد بازی میدهد. اما یکی  دیگه هست که با پولش کارخانه میزند چند جوان را مشغول میکند یا صندوق قرض الحسنه میگذارد تا فقیران سر وسامان بگیرند تفاوت زیاد است زیاد است زیاد است !کسی که نگاهش به دنیا نگاه صحیحی باشد پول را مشغول میکند نه پول اورا مشغول!

تو کوچه پس کوچه ها وقتی می بینیم کودکان با سرگرم  سنگ بازی هستند میگیم یاد دوران کودکی بازی میکردیم خسته می شدیم میرفتیم خونه اری بازی می کردیم خسته می شدیم غروب که می شد با بدنی خسته و لباسی گرد وغبار گرفته  دست خالی خونه میرفتیم تازه باید جوا پدر و مادر میدادیم که چرا …!الان هم خیلی ها مشغول بازی هستند بازی هستند در واقع دنیا ،پول ،پست ،مقام ااونا را دارد بازی میدهد تا خستشون نکند ولشون نمیکند آخرش هم دست خالی مثل ان کودک به خانه ابدی میروند!

امروز کنار کودکی که دو سه تا سنگ سرگرمش کرده رد میشی و میخندی میگی زندگی کودکانه به تو هم که دنیا سرگرمت کرده عده ای میخندند!

پس بیایید بازیچه بودن دنیا را باور کنیم .

بازیچه بودن دنیا، چهار مرتبه در قرآن، آن هم در قالب حصر آمده است:
«و ما الحیاة الدنیا الاّ لعب و لهو»1
«و ما هذه الحیاة الدنیا الاّ لعب و لهو»2
«انّما الحیاة الدنیا لعب و لهو»3
«اعلموا انّما الحیاة الدنیا لعب و لهو»4

1 انعام، 32.
2 عنكبوت، 64.
3 محمّد، 36.
4 حدید، 20.

Like

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.