علت انحراف از مسیر حق

علت انحراف انسان از جاده حق

چرا من انسان گاهی خلق و خوی فرشتگان رادارم ؛گاهی همچون چهار پایان هستم؛گاهی مثل درندگان وحش هستم وگاهی مظهر وجود وآثار شیطان می گردم؟!

انسان موجودی است مرکب از عقل،شهوت،غضب و وهم

انجا که از حکم عقل پیروی میکند در انسان اثار ملائکه خدا ظاهر می شود انسان در صنف فرشتگان داخل می گردد. اگر ملاک اعمال انسان غیر از عقل بود وجود انسان خراب گشته از ردیف انسانیت خارج می شود داخل در چهار پایان یا درندگان یا ردیف شیطان می گردد.

انسانیت انسان مشروط  عمل او با حکم عقل است مشروط به پیروی از عقل و حاکمیت عقل بر سایر قوا است.

حضرت امیر المومنین علیه اسلام  می فرماید: حق تعالی به فرشتگان فقط عقل داد و بهره ای از شهوت وغضب ندارند حیوانات را شهوت وغضب داد وبهره ای از عقل ندارند انسان را هم عقل داد هم غضب و هم شهوتاگر شهوت و غضب مطیع عقل بود افضل از ملائکه خواهد بود چون  در مملت وجد او نزاع و درگیری بین عقل وشهوت وغضب بوده با این حال مقاومت نموده ولی در وجود ملائکه نزاعی نیست چون فقط عقل دارند.

با این توضیح می فهمیم انچه خدا ابتدا از انسان تعریف میدهد که انی جاعل فی الارض خلیفه من روی زمین برای خودم جانشین قرار میدهم برای انسانی است که به حکم عقل پیروی نموده و انجا که فرموده اولئک کالانعام بل هم اضل برای ان دسته از انسانهایی که مطیع شهوت وغضب بوده اند.

راز برتری انسان بر سایر موجودات همین مقاومت او در مقابل شهوت و غضب است.ولی اکر عقل در نزاع بین عقل با شهوت بین عقل با غضب شکست خورد انسان سقوط میکند حیوان چهار پا میشود یا درنده ای که شکم مدرد و خون می ریزد .این حاکمیت عقل یا غضب یا شهوت امروز در رفتار انسانها معلوم است که بعضیها شب وروز مشغول درندگی هستند و برخی مشغول جریدن می باشند و برخی هم انسان واقعی هستند .

تهذیب نفس یعنی تهذیب قوه  شهویه و غضبیه و این دو را در مسیر حکم عقل قرار دادن.

انسان با این ترکیب وجودی به عالم دنیا آمده تا در مبارزات گوناگون از خود یک قهر مان بسازد و عروج به ملکوت وجوار قرب رب العالمین نماید .

برخی انسانها در این دنیا اهل مبارزه با  حکم شهوت یا غضب نیستد این گونه افراد همیشه شکست خورده هستند و به همین خاطر اوصاف انسانی ندارند.

چون شکست خورده این مبارزه هستیم وضعیتمان نابسامان است چون اهل مبارزه نبودیم اختیار خود را کامل به حکم شهوت و غضب دادیم زندگی ما حیوانی شده

از اثرات شکست و اطاعت حکم شهوت وغضب برای شما بگویم تا با ورمان شود که شکست خورده ایم.

آنانکه در خوردن هر غذایی را میخورند ،هر نوشیدنی را می نوشند در مجامعت حد و مرزی ندارند از حریم خود تجاوز نموده به حریم دیگران وارد میشوند حدو مرزی برای مجامعت نمی شناسند اینان شکست خوردگان حکم شهوتند و چهار پا صفتتد این دسته از افراد همانهایی هستند که خدا در موردشاهن فرموده اولئک کالانعام بل هم اضل

آنانکه در کنترل خشم وغضب شکست خورده حکم غضب هستند دائما عصبانی بوده یا اهل دعوا هستند یا اهل کشتار اینان گرگ صفتند و شکست خورده حکم غضب

این دو گروه همانایی هستند که مریضند باید درمان شوند پرده ضخیمی دل انان را پوشانده درکی از حقیقت انسلنی ندارند عقلی شکست خورده دارند و هوای نفس برا انان چیره گشته  همانان که علی بن ابیطالب در قالب دعا اینگونه آنان را معرفی مینماید:اِلَهِي قَلْبِي مَحْجُوبٌ وَ نَفْسِي مَعْيُوبٌ وَ عَقْلِي مَغْلُوبٌ وَ هَوَائِي غَالِبٌ وَ طَاعَتِي قَلِيلٌ وَ مَعْصِيَتِي كَثِيرٌ وَ لِسَانِي مُقِرٌّ بِالذُّنُوبِ فَكَيْفَ حِيلَتِي يَا سَتَّارَ الْعُيُوبِ وَ يَا عَلامَ الْغُيُوبِ وَ يَا كَاشِفَ الْكُرُوبِ اغْفِرْ ذُنُوبِي كُلَّهَا بِحُرْمَةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ يَا غَفَّارُ يَا غَفَّارُ يَا غَفَّارُ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. خداى من،دلم در پرده‏هاى ظلمت پوشيده شده و جانم دچار كاستى گشته و عقلم مغلوب هواى نفسم شده و هواى نفسم بر من چيره آمده،طاعتم اندك،و نافرمانيم بسيار، و زبانم اقراركننده به گناهان است،چاره من چيست اى پرده‏پوش عيبها،اى داناى نهان‏ها،اى‏ برطرف‏كننده غمها،همه گناهان مرا بيامرز،به احترام محمّد و خاندان محمّد،اى آمرزنده،اى آمرزنده،اى آمرزنده‏ به مهربانيت اى مهربان‏ترين مهربانان

Like

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.