تفاوت سوال شب اول قبر و سوال قیامت

سوال نکیر و منکر

همه میدانید شب اول قبر سوال نکیر منکر هست هم روز قیامت سوال هست یوم الحساب بین این دوتا سوال چه فرقی هست ؟
ملک الموت روح را از بدن می گیرد وبه محضر ربوبی می برد سپس باز می گرداند . این مرحله نخستین ، اولین منزل برزخ یعنی قبر است که در اصطلاح عرف به « شب اول قبر» معروف است واز نظر روایات قطعی است که قبر یا باغی از باغهای بهشت ویا حفره ای از حفرات دوزخ است.
وقتی انسان از محضر ربوبی بازگشت ، دو ملک بنام نکیر و منکر می آیند و دور نمایی که روایات از آنها ترمیم کرده اند اینگونه است : «صدایشان همچون رعد کوبنده اسمانها ، چشمهایشان برق خیره کننده است » در بعضی روایات آمده است که حضرت امیرالمؤمنین ( ع ) هم تشریف می آورند.این دو ملک از توحید ، نبوت و معاد ، امامت و عدل می پرسند.شب اول از او سؤالات کلی راجع به خدا و پیامبر وامام می پرسند اگر جواب داد که خوشا بحالش وگرنه وای بحالش افرادی هم هستند که که از وحشت شب قبر زبان آنها بند میاد حضرات ائمه یا یکی از آنها بجای او پاسخ میدهند اینها کار درستها هستند.
شب اول قبر مرحوم شیخ مرتضى آشتیانى
قبر حضرت رضا علیه‏السلام را در نظر بگیرید، پاى قبر مبارک حضرت، قبر مرحوم آیه اللّه حاج شیخ مرتضى آشتیانى است. ایشان گوهر گرانبهایى بود.در قبر ایشان را که بستند، به خانه برگشتند. شب که شد، اهل خانه خوابیدند، همان شب اولِ قبر، خوابش را دیدند، پرسیدند: پدر چه کردى؟گفت: من کارى نکردم، شما در قبر را بستید و رفتید. طبق آیات قرآن و روایات، دو ملکى که براى سؤال مأمور هستند، آمدند. من چشمم را که باز کردم، تا آمدم به این دو ملک نگاه کنم، دیدم رسول خدا، فاطمه زهرا، امیرالمؤمنین، حضرت مجتبى، سید الشهداء، تا امام عصر علیهم‏السلام اطرافم را گرفته‏اند، من اصلاً یادم رفت که دیگر به آن دو ملک نگاه کنم. فقط دیدم پیغمبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله به آن دو ملک گفت: مرتضى امروز مرده است، هشتاد سال است که درس خوانده، عبادت کرده و به دین من خدمت کرده است، خسته است، هر سؤالى که دارید، از من بپرسید، جوابش را من مى‏دهم.نمیدونم ما هم خوشبحالمون میشه یا نه؟این گریه های این نوکری اهل البیت اگر خالص باشه اگر هدر نرود بی پاسخ نیست؟این بزرگواران چند برابر مزد نوکراشون را میدهند.این در مورد سوال شب اول قبر بود که سوالات کلی است مثل اینکه مثلا می پرسند این اقا در امتحان قبول شد یا نشد می پرسند نماز خواند یا نخواند مسلمان است یا نیست؟
سوالات روز قیامت
و لی سوالات روز قیامت از کاری که انجام دادید از علل و اسباب و اثار و مسببات کار است می پرسد این نمازی که شما خواندید یا نخواندید علتش چی بود وان علته علتش چی بود تا حضرت ادم و این نمازی که شما خواندید یا نخواندید چه اثری داشت وا ثرش چه اثری داشت و اثر اثرش چه اثری داشت تا روز قیامت همه اینها را حساب میکنند مثلا روز قیامت می پرسند این نمازی که شما خواندید چه اثری داشت و فلانی که دید چه اثری داشت و اون اثر چه اثری تا روز قیامت ..
فرض کنید الان در خیابان دوتا ماشین تصادف میکنند پلیس می اید میگوید حق با کی هست اما پلیس دیگه نمی پرسد چنتا ماشین متوقف شدند وقت اینا تلف شد دیگه مقصر کی بود پلیس کار ندارد در حالیکه روز قیامت این را کار دارند اگر کسی در این راه بندان گیر کرد پزشک در را ماند و یکی مرد اینکه مرد زن و بچش یتیم شدند هر وقت گرسنه می شوند مقصر کیه ؟این اقا که تصادف کرد !اینا عقده ای بار می ایند دعوا میکنند یکی را می کشند گردن این بابا که اینجا تصادف کرده بعد اینکه تصادف کرده شاید پدرش خوب تربیت نکرده و اون چون …
خدای عز و جل می فرماید: «ذلک یوم مجموع له الناس و ذلک یوم مشهود؛ آن [روز] روزى است که مردم براى آن گرد آورده شوند و آن [روز] روز حضور و شهود است(هود/ ۱۰۳
در سوره تغابن آیه ۹ نیز مى خوانیم: «یوم یجمعکم لیوم الجمع ذلک یوم التغابن؛ در آن روز که روز جمع و اجتماع است همه شما را گرد آورى مى کند و آن روزى است که همه احساس غبن مى کنند این ایات می فرماید خدا همه را جمع میکند با یک هدف معین
اگر طلبه ای کاری کرد که مردم بیزار
«و نکتب ما قدموا و آثارهم« تمام آنچه را از پیش فرستاده اند و تمام آثار آنها را مى نویسیم.» بنابراین چیزى فروگذار نخواهد شد مگر اینکه در نامه اعمال براى روز حساب محفوظ خواهد بود. جمله “ما قدموا” (آنچه را از پیش فرستادند) اشاره به اعمالى است که انجام داده اند و اثرى از آن باقى نمانده، اما تعبیر به “و آثارهم” اشاره به اعمالى است که از انسان باقى مى ماند و آثارش در محیط منعکس مى شود، ین احتمال نیز در تفسیر آیه وجود دارد که “ما قدموا” اشاره به اعمالى است که جنبه شخصى دارد، و “آثارهم” اشاره به کارهایى است که سنت مى شود و بعد از انسان نیز موجب خیر و برکت، و یا شر و زیان و گناه مى گردد. البته مفهوم آیه گسترده است و ممکن است هر دو تفسیر در مفهوم جمع باشد مهم اینکه انسان، تنها ضامن اعمال خود نیست، بلکه مسئول پیامدهاى آن نیز هست. «وَ آثارَهُمْ»
یک منبر که شما می روید از این مستمع تا روز قیامت شما مسئول هستید و ادمای قبلی هم دخالت دارند اگر یکی با منبر شما هدایت شود و ان یک نفر اثر خوبی روی فرد یا جمع دیگری بگذارد و و همینطور تا روز قیامت همه اینها آثار کار شماست و محاسبه میشود همینطور اگر مسئول یک سازمان باشی یکی را اخراج کنی بدون اینکه حق او اخراج باشد و این فرد چند روز در خانواده خود متلاطم باشد نتواند رسیدگی امور خانواده و فرزند نماید چون افسرده شده باشد ودر همین مدت کوتاه فرزند خانه بخاطر کم توجهی پدر رفیق ناباب بگیرد فاسد شود و …همه اینها اثار کار شما محاسبه میشود . خلاصه اینکه روز قیامت تمامی اثار و تبعات را حساب میکنند

 

 

Like

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.