متن کامل خطبه1395/03/28

بسم الله الرحمن الرحیم

در آغاز عرایض، همه‌ی شما برادران و خواهران و خودم را به ذکر الهی، یاد خداوند و رعایت تقوای الهی توصیه میکنم. روزه‌ی این ماه، عبادات این ماه، اعمال شبهای قدر در این ماه و تلاوت قرآن، یکی از مهمترین آثارشان، این است که دل ما، دلهای پرهیزگار و با تقوا بشود.

از فرصت رمضان المبارک استفاده نماییم.مراجعه کنید به خطبه اخرین جمعهه شعبان پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله که اداب ماه رمضان المبارک رابیان فرموده اند حضرت در بخشی از آن خطبه، یکی از آداب ماه مبارک رمضان را صله ارحام و حفظ زبان بیان می کنند. «وَصِلوا أرحامَکم وَاحفظوا ألسنتکم»ارحام را مورد صله و دیدن قرار داده و زبانتان را حفظ کنید. نه تنها هنگام روز که روزه هستید، بلکه در طول ماه، این امور را رعایت کنید. چون اینها آداب روزه نیست، آداب ماه روزه است. بحثى در آن نیست که روزه‌دار موظف است زبانش را حفظ کند، امّا وقتى شب رسید آیا مى‌تواند هر چه خواست بگوید؟ فرمود: در طول این ماه زبانتان را حفظ کنید.اقایان زبان را مراقب باشید تا لذت مهمانی را در ک کنید

بحث ما در رابطه با تربیت فرزند ادامه دارد.بحث مهمی است در روایات خیلی تاکید بر تربیت اولاد شده است.در اسلام هم بر اصل تربیت تاکید شده است و روش تربیت بیان شده است.

روش در تربیت، جدای از اصلِ تربیت است. او را باید تربیت کنی ولی نه با الفاظ خشن و امثال اینها. بلکه باید او را به شوق بیاوری، که اینها روش تربیتی است. باید میان اصلِ تربیت و روشِ تربیت، جداسازی بکنیم.

ما یک آیه داریم از آیات شریفه قرآن که اصل مسئله آموزش و تربیت را، چه نسبت به خود، چه نسبت به کسانی که جزو خاندان محسوب می­شوند، مطرح می­کند و به طور کلی به ما که مؤمن هستیم و اعتقاد به مبدأ و معاد داریم، خطاب می­کند که: « يَأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُوا قُوا أَنفُسَكمُ‏ْ وَ أَهْلِيكمُ‏ْ نَاراً » ای کسانیکه ایمان آوردید، جان­های خودتان و خاندانتان را از آتش جهنّم حفظ کنید. این یک فرمان کلی است.

راههای نجات خود و خانواده از آتش

در روایتی از امام صادق (علیه السلام) آمده است که حضرت فرمود: « لَمّا نَزَلَت ” يَأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ قُواْ أَنفُسَكمُ‏ْ وَ أَهْلِيكمُ‏ْ نَارا ” قالَ النّاس کَیفَ نَقِی أَنفُسَنا وَ أَهلِینَا؟»  وقتی این آیه نازل شد مردم گفتند: چگونه ما خودمان و خانوادمان را از آتش جهنم حفظ کنیم؟ پیغمبر اکرم جواب دادند: «إِعمَلُوا الخَیرَ وَ ذَکِّرُوا به أَهلیِکُم وَ أَدِّبوهُم عَلی طَاعَةِ اللهِ»کارهای خیر انجام دهید و خانواده­هایتان را به آن یادآور شوید و آنها را بر بندگی خدا ادب نمائید. من فهرست­وار توضیح می­دهم که پیامبر اکرم چه می­فرمایند.

عمل خیر

اول به راه کرداری و رفتاری اشاره می­فرماید « إِعمَلُوا الخَیر» شما کردار و رفتارتان را، یک رفتاری بکنید که خوب و پسندیده باشد. خود این عمل در خانواده، یک تیر و دو نشان است؛ در بعد الهی و انسانی خودت را از آتش نجات می­دهی؛ مثلاً نماز می­خوانی، کمک به مستمندان می­کنی و… با این کار­، هم خودت را از آتش نجات می­دهی؛ هم خانواده­ات را. چون داری آنها را آموزش می­دهی و وظیفه­ تو هم آموزش دادن بوده ­است. ” يَأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ قُواْ أَنفُسَكمُ‏ْ وَ أَهْلِيكمُ‏ْ نَارا ” به همه مؤمنین خطاب می­کند که هم خودت را باید از آتش نجات بدهی، هم خانواده­ات را. یعنی نجات آنها با دست تو است. بعد سؤال می­کنند آقا! چگونه این کار را انجام دهیم؟ می­فرماید: کار خیر بکنید! آیا با کار خیر من او از آتش نجات پیدا می­کند؟ بله! ببینید چگونه پیغمبر مسأله را روشن می فرماید. وظیفه­ات این بوده است که کار خیر کنی. با این کار هم خودت نجات پیدا می­کنی، هم او را عملاً تأدیب می­کنی و به او می­آموزی. این که تعبیر کردم یک تیر و دو نشان است، این مطلب است: هم خودت را از آتش نجات می­دهی، هم او را. چون داری آموزش عملی می­کنی.

یادآوری و تذکر

بعد می­فرماید: «وَ ذَکِّرُوا به أَهلیِکُم» یادآور شو به خانواده­ات! یعنی وقتی کار خیر کردی و او هم یاد گرفت، بعد به آنها یادآوری کن. خودت که عمل را ادامه می­دهی، به آنها هم یادآوری بکن که نکند آنها را ترک کنند. تا شاکله و ملکه برای آنها بشود و شاکلۀ وجودی آنها را تشکیل دهد.

کار خیر را با دست کودک انجام دهید

«وَ ذَکِّروا بِه (أَی بِالخَیرِ) أَهلیکُم». یادآورشان کن به کارهای خیر. ما در باب اعمال نیک داریم که خیر، به طور عملی و لفظی باید کنار هم باشد. نسبت به تربیت کسانی که تحت تربیت انسان قرار می­گیرند مثل فرزند انسان، باید با هم باشد تا خوب تأثیر بگذارد. در یک روایتی از امام رضا علیه السلام آمده که حضرت فرمود: «مُرِ الصَّبِیَّ فَلیَتَصَدَّق بِیَدِه بِالکِسرَةِ وَ القَبضَةِ و الشَّیءِ وَ إن قَلَّ » کودک را امر کن تا با دست خود صدقه بدهد، اگرچه کم باشد.

بصورت گفتاری به او امر کن این کار را بکند! حال که می­خواهی دست­گیری از مستمند کنی و صدقه بدهی با دست او بده! پول را بده به او بگو: تو بده! صدقه را تو می­دهی امّا به دست او بده!

ببینید چقدر زیبا می­آید مطلب را بیان می­فرماید: « فَلیَتَصَدَّق بِیَدِه » با دست بچّه­ات – قبضه را یک مُشت می­گویند – می­خواهی در راه خداانفاق کنی، دست­گیری از مستمندان بکنی، هم به او امر کن، هم با دست او این کار را بکن! یعنی هم گفتاری هم کرداری. هر دو با هم.

موعظه­ی کسی که عامل است تاثیر می­گذارد

چهارم اینکه تمام این جملات حساب شده است. یعنی  همینطور ـ نعوذ بالله ـ بی­اساس نیست. اینها همه حساب شده است که چه چیزی را اول بگوید، چه چیزی را بعد بفرماید. چه بسا در باب تربیت اشاره به این نکته بسیار اساسی است که اول «إِعمَلُوا الخَیر » بعداً « وَ ذَکِّروا بِه أَهلیکُم ».

اول می­گوید: « إِعمَلوا » اول خودت برو کار خوب بکن. بعد می­گوید « وَ ذَکِّروا بِه أَهلیکُم» بعد به بچه­ات بگو کار خوب بکن! چرا؟ چون اگر بخواهی این گفتار تو اثر داشته باشد، باید مسبوق به کردار تو باشد. گفتاری مؤثر است که مسبوق به کردار باشد و الّا بی­فایده است. بلکه اگر منافات داشته باشد اثر عکس دارد. ما این را منافقانه می­گوییم. بچه با خود می­گوید: به من می­گوید این کار را بکن، خود او آن کار را نمی­کند!!!

اگر می­خواهی بچه­ات درست بشود باید اینگونه عمل کنی. موعظه اگر بخواهد مؤثر باشد، واعظ باید عامل باشد. علی(علیه السلام) می­گوید من شما را موعظه می­کنم چون خودم قبلاً به آنها عمل کردم. موعظه کار هرکسی نیست. آن کسی که عامل است باید موعظه کند. آن وقت مؤثر واقع می­شود. اول می­فرماید «إِعمَلُوا الخَیر» و بعد می­گوید «وَ ذَکِّروا بِهِ أَهلیکُم» خودت کار انسانی و الهی بکن، بعد به فرزندان و خانواده­ات بگو و تذکّر بده.

نکته پایانی این روایت اشاره به یک اصل دقیق تربیتی هست.می فرماید به تربیت سمت و سو بدهید.جهت دهید جهت تربیت مهم است.اول کار خیر را خودت انجام بده بعد تذکر انجام ا به خانواده ات بدهْ یک شاکلۀ وجودی الهی هم بساز! هم انسانی، هم الهی! اما روی بعد الهی آن سرمایه­گذاری کن! «وَ أَدِّبوهُم عَلی طاعَةِ الله» او را تربیت کن، یک تربیت الهی!

 

خداوند همه ما را در تریبت اهل و عیال یاری فرماید.

خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

… به همه‌ی برادران و خواهران مجدداً عرض میکنیم که تقوای الهی را از یاد نبرید. وظیفه‌ی همه‌ی ما رعایت تقواست. توصیه‌ی دائمی ما به نفس خودمان و به برادران دینی و خواهران دینیمان، باید رعایت تقوا باشد.

دیدار مقام معظم رهبری با کارگزاران نظام به مناسبت ماه مبارک رمضان حاوی بیان مطالب مهمی بود.قبل از اینکه به بیان یک فراز مهم از بیانات ایشان بپردازم مقدمه ای را عرض بکنم که در واقع این مقدمه تبیین این فرمایش است :بعد از برجام طرف مقابل ایران هم جسارت داشت و هم بدعهدی!هم نقض عهد نمود و هم اولتیماتوم میداد!برای یک کشور خیلی حقارت است که اینگونه  در قبال یک تعهد با او رفتار شود.اگر آمریکاییها به تعهدات برجام مقید بودند و اولتیماتوم میدادند یک حرف بود!یا اینکه اگر پایبند به عهد خود می بودند و منت میگذاشتند یک حرف بود!اما بدعهدی کردند واولتیماتوم هم میدانند بدعهدی کردند و منت میگذارند!تحمل برخی حرفهای امریکاییها خیلی سنگین است وقتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا بگوید من اگر رئیس جمهور شوم برجام را پاره می نمایم! تحمل این اولتیماتوم برای ایران اسلامی سخت است.این اولتیماتوم باید با همین ادبیات پاسخ داده می شد این اقتضای اسلام است. در عین حال که ﴿رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ﴾ هستید نسبت به یکدیگر مهربانید نسبت به دیگران ﴿أَشِدَّاءُ عَلَي الْكُفَّارِ﴾ باشید معنای ﴿أَشِدَّاءُعَلَي الْكُفَّارِ﴾ این نیست که حمله بکنید معنایش این است که ﴿وَلْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً﴾

طوری باید قدرتمند، مقاوم و شجاع باشید که بیگانگان در شما احساس عظمت بکنند و به فکر حمله یا نفوذ نباشند مثل این‌که هیچ‌کس به جنگ قلّه دماوند نمی‌رود برای این‌که این کوه ستبر به قدری برجسته است که ممکن نیست کسی با بیل و کلنگ بتواند آن را خراب کند خب وقتی آنها میگویند :برجام را پاره می نماییم نباید گفت شما ره به حضرت عباس پاره نکنید و هم نباید سکوت کرد و هم نباید ضعیف جواب داد التماس نمودن یا سکوت کردن و یا ضعیف پاسخ دادن دشمن را جری میکند میدان پیشروی را برای دشمن باز میکند  باید اشداء بودن را حفظ کرد قوی تر از دشمن پاسخ بدهیم انگونه که  رهبر معظم پاسخ دادند فرمودند: جمهوری اسلامی ابتدائاً برجام را نقض نخواهد کرد، زیرا وفای به عهد، دستور قرآنی است اما اگر تهدید نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا مبنی بر پاره کردن برجام عملی شود، جمهوری اسلامی برجام را آتش خواهد زد.

موضوع دوم اقتصاد مقاومتی است نکته مهم در بحث اقتصاد مقاومتی این است که شما خواهران و برادران نقش برجسته خودتان را در تحقق اقتصاد مقاومتی پیدا نمایید اقشار مختلف در صحنه‌ی تحقق اقتصاد مقاومتی دارای نقش‌های مختلف‌اند آنچه الان واقعیت است این است که ما نسبت به اقتصاد مقاومتی خودمان را بدون مسئولیت می بینیم اینکه میگویم خودمان یعنی  اکثر افرادی  که اینجا حضور دارند خودشان را بدون مسئولیت می بینند لذا از شنیدن بحث اقتصاد مقاومتی خسته می شوند باید تبیین شود کشاورز چه نقشی دارد؟باید تبیین شود مادر بزرگ چه نقشی دارد. الان این آگاهی وجود ندارد باید این آگاهی ایجاد شود این گام اول است این گام راباید سریع برداریم و این کار برادرمون جناب قدرت الله حمزه است که مسئولیت ستاد نماز جمعه و کارگروه اقتصاد مقاومتی استان بر دوش ایشان افتاده است.

موضوع سوم اینکه در آستانه میلاد کریم اهل البیت امام حسن مجتبی علیه السلام هستیم بیش از اینکه بخواهیم این مناسبت را جشن بگیریم  اخلاق اجتماعی امام حسن مجتبی علیه السلام را دنبال نماییم . بذل و بخشش در راه خدا، یکی از ویژگی های اخلاقی آن امام بزرگوار است که زبانزد خاص و عام بوده است. و اهل سنت نیز به آن اعتراف داشتند، و در روایت آمده است امام علیه السّلام، در طول زندگی خود، سه بار و هر بار نیمی از تمام مایملک خود را در راه خدا بخشید.روز ولادت امام حسن علیه السلام به روز اکرام نامگذاری شده است. فقر زياد است. بايد در هر شهري، اهالي شهر كمك بكنند، اين‌ها بندگان خدايند كه گرفتار هستند. خداي تبارك و تعالي عنايت دارد به بندگان خودش. اين مستمندها، فقيرها، عيال خدا هستند، اين‌ها بايد اداره بشوند. خداي تبارك و تعالي امر كرده است كه بايد فقرا را اداره بكنيم. خانما و اقایون هر روز تعدادی مستمند دفتر بنده می اید در حد هزینه یک افطار کمک میخواهند در حد پخت  برنج برای یک وعده کمک میخواهند و بااجازتون بنده هم میگویم شرمنده ام ندارم چرا ندارم چون کسی چیزی نمیدهد که من به مستمند کمک کنم چقدر شایسته است روز میلاد امام حسن علیه السلام جناب کریم اهل البیت را خوشحال کنیم.شما مردم کمک نمایید چند شتر یا چند گوساله خخریدداری گردد روز میلاد ذبح شود و گوشت ان بین فقراء تقسیم شود برای این منظور مساعدت نمایید حتما هر کدام از شما میتواندی کمک کنید فکر نکنید حالا دیگران کمک میکنند نه معمولا همینطور شده هر که اینجور فکر کرده و نهایتا چیزی مساعدت نشده پس همه کمک کنید به دیگران خبر دهید مساعدت کنند مبلغ مساعدت را می توانید به دفتر امام جمعه یا به حاج مصطفی صیفی  یا حاج سردار ملکپور و یا حاج محراب داوری  تحویل دهید.

یک الی هفتم تیر هفته قوه قضائیه را درپیش داریم اجمالا به سبب رضایت مردم از عملکرد خوب دستگاه قضاء شهرستان کیار از برادرانمون در دادگستری شهرستان تشکر می نمایم قوه قضائیه پیشانی نظام است  مردم در نظام اسلامی دسترسی اسان به عدالت را توقع دارند و این برگردن قوه قضائیه است.

اخرین عرض بنده : از زيبايي قرآن بايد به‌عنوان يك ابزار براي رسيدن به معارف دين استفاده كرد. سلسه محافل قرانی در شهرستان را با حضور ۴ قاری برتر کشوری تدارک دیده ایم این قراء از فردا وارد شهرستان می شود بنده از شش ماه قبل از این عزیزان وقت گرفتم که مردم شهرستان کیار از قرائت زیبای آنها بهره مند شوند ما فقط انتظار داریم شما از این محافل استقبال کنید فردا اولین محفل ساعت ۱۸ در مسجد حضرت ابالفضل برگزار است

 

 

 

Like

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.