متن کامل خطبه1395/04/04

بسم الله الرحمن الرحیم

…اوصیکم عباد الله بتقوی الله

خیلی عجیب است برخی تلنگرهای خداوند کریم !کافیست بفهمیم چی میگه !راه هزار شبه را یک شبه برای ما باز نموده است.بدا به حال کسی که نفهمد لیله القدر خیر من الف شهر چی میگوید و چه منظوری در آن نهفته است.خیلی واضح است لیله القدر خیر من الف شهر شب قدر از هزار شب بهتر است.بهتر است یعنی سالکی که جویا قرب خدا هستی سیر در شب قدر هزار شب تو را جلو می اندازد.ای بیچاره ای که دنبال رحمت خدا هستی یک شب قدر رحم کنی مثل این است که هزار شب التماس کرده باشی!یعنی ای کسی که میخواهی جواز عبور از صراط را بگیری چه شب قدر صدقه ای بدهی  چه هزار شب رکوع و سجود داشته باشی!یعنی ای آنکه دنبال باغ و بساتین بهشتی هستی چه شب قدر ذکر خدا را مشغول شوی چه هزار شب قنوت ربنا داشته باشی!یعنی ای کسی که دنبال نجات از دوزخ هستی ؛چه شب قدر را استغفار کنی چه هزار شب ضجه بزنی !یعنی ای کسی که دنبال رضای خدا هستی چه شب قدر دو رکعت نماز بخوانی چه هزار شب نمازها بخوانی

 

قال موسى (عليه السلام):
الهى اريد قربك، قال: قربى لمن استيقظ ليلة القدر،

قال:الهى اريد رحمتك، قال: رحمتى لمن رحم المساكين ليلة القدر،

قال:الهى اريد الجواز على الصراط، قال: ذلك لمن تصدق بصدقة فى ليلة القدر،

قال:الهى اريد من اشجار الجنة و ثمارها، قال: ذلك لمن سبح تسبيحه فى ليلة القدر،

قال:الهى اريد النجاة من النار، قال: ذلك لمن استغفر فى ليلة القدر،

قال:الهى اريد رضاك، قال: رضاى لمن صلى ركعتين فى لية القدر.

ترجمه:

خداوندا! مى‏خواهم به تو نزديك شوم، فرمود: قرب من از آن كسى است كه شب قدر بيدار شود، گفت: خداوندا! رحمتت را مى‏خواهم، فرمود: رحمتم از آن كسى است كه در شب قدر به مسكينان رحمت كند: گفت: خداوندا! جواز گذشتن از صراط را از تو مى‏خواهم فرمود: آن، از آن كسى است كه در شب قدر صدقه‏اى بدهد. گفت‏خداوندا! از درختان بهشت و از ميوه‏هايش مى‏خواهم، فرمود: آنها از آن كسى است كه در شب قدر تسبيحش را انجام دهد گفت: خداوندا! رهايى از جهنم را مى‏خواهم، فرمود: آن، از آن كسى است كه در شب قدر استغفار كند: گفت‏خداوندا خشنودى تو را مى‏خواهم، فرمود: خشنودى من از آن كسى است كه در شب قدر دو ركعت نماز بگذارد.

امشب شب نوزدهم است. در شب نوزدهم تعبیری که در «موثقة زراره» است، این است که امام صادق(علیه‏السّلام) فرمود: «التَّقْدِيرُ فِي‏ لَيْلَةِ تِسْعَ عَشْرَةَ وَ الْإِبْرَامُ فِي لَيْلَةِ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ وَ الْإِمْضَاءُ فِي لَيْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ». برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏ گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب بيست‏ و سوم.

معناي تقدير

تقدیربه معنای اندازه‌گیری کردنِ امور در شب نوزدهم است، البته می‌گویند نسبت به سال آینده. یعنی اينكه امور هر موجودی در سال آینده چگونه باشد، از ناحیه خداوند در شب نوزدهم رسیدگی می‌شود.

ترسيم آينده با توجه به گذشته

گفته‏اند: اين‏طور نیست که فرض کنید، فقط بیایند و بگویند سالِ آیندة فلانی در صحّت و بیماری و مسألة امور مادّي و معنوی اين‏گونه باشد. بلكه با توجّه به گذشتة من، آیندة من ترسیم می‌شود. به اينكه در گذشته من چه کرده‌ام رسیدگی می‌شود. به تعبیري پروندة من را که می‏آورند این‏طور نیست كه صاف و ساده باشد، بلكه می‌گویند پرونده را بیاوريد، ببینیم وضعش چه بوده است، تا سال آينده را برایش برنامه‌ریزی‌ کنیم.

بي‏واسطه با خدا!

لذا راجع به شب‌های قدر آمده است که انسان بايد بداند از ناحیه خداوند هیچ مانع و رادعی برای اينکه درخواست‌های بنده را بپذیرد نیست. به تعبیر ما مقتضی، موجود و مانع، مفقود است؛ يعني از ناحیه خدا مفقود است، امّا از ناحیه بنده چه؟ مهم اینجاست: «لَمْ‏ يَجْعَلْ‏ بَيْنَكَ‏ وَ بَيْنَهُ‏ مَنْ‏ يَحْجُبْكَ‏ عَنْهُ‏».امشب، اگر خدا واسطه‏اي هم داشته فرموده است: برويد كنار! و درها را باز كنيد تا هرکه خواست بیاید. حال از طرف او حجب برطرف شده امّا خودِ من چه؟ آیا خودم مانعی بر سر راهم درست کرده‏ام یا نه؟ مهم این است. حالا به بعضی از روایات اشاره مي‏كنم.

من؛ سدّ اجابت دعا!

«لَا تَسْتَبْطِئْ إِجَابَةَ دُعَائِكَ‏ وَ قَدْ سَدَدْتَ طَرِيقَهُ بِالذُّنُوبِ»؛ یعنی اجابت دعایت را به تأخیر میانداز. چطور؟ به اين معنا كه تو با گناهانت راه اجابت دعا را مسدود کرده‌ای و این‏ها مانع شدند. از علی(علیه‌السّلام) است كه: «الْمَعْصِيَةُ تَمْنَعُ‏ الْإِجَابَةَ»؛گناه موجب می‌شود که دعا به اجابت نرسد. از آن طرف درها باز است و هیچ مانعی نیست امّا از این طرف، من سنگ‏هایی بر سر راه انداخته‌ام. از امام هفتم(علیه‌السّلام): «اللَّهُمَ‏ اغْفِرْ لِي‏ كُلَ‏ ذَنْبٍ‏ يَحْبِسَ‏ رِزْقِي وَ يَحْجُبُ مَسْأَلَتِي»؛خدایا! بیامرز هر گناهی را که روزیِ من را حبس کرده و مانعي شده از اینکه درخواست من به اجابت برسد.

با چه رويي به درگاهت بياييم؟

حالا فرض کنیم و هیچ اشکالی هم ندارد اگر خدا به من امشب خطاب کرد كه: اي بندة من! به تو امر کردم فلان کار را بکن، امّا نکردی و گفتم آن کار را نکن، ولي انجام دادي؛ به تو نعمت دادم امّا سپاسگزاری نکردی و در راه من استفاده نکردی؛ من از شما سؤال می‌کنم: چه جوابی داریم بدهیم؟ امشب درها باز است و هر چه می‌خواهی بگویی مي‏تواني، امّا سه سؤال از تو دارم. گفتم بکن، نکردی؛ گفتم نکن، کردی؛ به تو نعمت دادم، امّا سپاسگزاری نکردی. در اينجا من چه جوابی بدهم؟

شبِ نوزدهم، شبِ شرمندگي و سرافكندگي

شب نوزدهمِ شب‏های قدر، شب سرنوشت سازي است. امّا باید بگویم شب نوزدهم، شب شرمندگی است؛ شب سرافکندگی است. خدايا! ما بد کردیم!

التجا به مقام غفّاريّت خداوند

در اينجا این مسئله پیش می‌آید كه اگر ما اعتراف کردیم، آیا جواب مثبت است یا نه؟ مهم اینجا است. «فَهَلْ‏ يَنْفَعُنِي‏، يَا إِلَهِي‏، إِقْرَارِي‏ عِنْدَكَ بِسُوءِ مَا اكْتَسَبْتُ»؛ آيا این برای من سودی دارد که امشب اعتراف کنم به اينكه من بد کردم؟ آیا این برای من فایده دارد؟ «وَ هَلْ يُنْجِينِي مِنْكَ اعْتِرَافِي لَكَ بِقَبِيحِ مَا ارْتَكَبْت‏ُ»؛آیا اعترافم پیش تو من را نجات می‌دهد؟ به اینکه من کار زشت کردم یا نه؟ جواب بر طبق تمام روایاتی که ما داریم مثبت است، «إِنَ‏ اللَّهَ‏ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ‏ جَمِيعا».اهل معرفت می‌گویند به مقام غفّاریّت خداوند پناه ببر و از خدا پوزش بطلب. شب نوزدهم شبی است که انسان باید پناه به مقام غفّاریّت خدا ببرد.

انشاءالله قدر امشب را بدانیم از این فرصت استفاده نماییم.ماهم برنامه ویژه ای تدارک دیده ایم در همین مسجد امام حسین علیه السلام ساعت23 برنامه ها شروع می شود مسلما با حضور این 4 قاری که از استانهای مختلف اومده اند و مداحی که از قم می اید محفل خوبی برگزار می شود.

حبّ علی(علیه‌السّلام)

امّا یک چیزی هم وجود دارد و آن اينکه امشب ما دستِ خالی نیستیم. این را مکرّر گفته‌ام. این‏طور نیست كه هیچ‏چیز نداشته باشيم. بلكه یک گوهر گران‏بها در دلم دارم و به آن اتّکا مي‏كنم و آن حبّ علی(علیه‌السّلام) است. در خانة علی(علیه‌السّلام) برویم. التماس دعا.

 

خطبه دوم:

بسم الله الرحمن الرحیم

…..اوصیکم عباد الله  ونفسی بتقوی الله

در این خطبه چند موع را رض می نمایم ابتدا اشاره ای دارم به  یک فراز از فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار رمضانی با هیئت دولت

قبل از اینکه  فرمایش ایشان را عرض بنمایم یک مقدمه عرض کنم:

فتنه چیست؟:

«فتنه عبارت است از این ‌که بعضی از امت با بعضی دیگر اختلاف می‌ کنند در امری که تمامی امّت، حقیقت امر را می‌ فهمند که کدام است، ولیکن یک دسته از قبول آن سرپیچی نموده و آگاهانه به ظلم و منکر اقدام می ‌کنند.در مقابل این عده گروه دیگر نباید سخنی بگویند که فتنه گران تقویت شوند حتی نباید سکوت کنند و و حتی  نوع نگرش در مورد فتنه هم نباید به گونه ای باشد که فتنه را تقویت نماید.قران در سوره مبارکه انفال آیه  25 می فرماید: وَ اتَّقُوا فِتْنَةً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً [انفال/25]؛ بپرهیزید از فتنه ‌ای که تنها دامن ستمکاران از شما را نمی ‌گیرد. اگر مقابل این فتنه  آنهایی که حقیقت را می دانند سکوت کنند یا سخنی به نفع انها بر زبان جاری نمایند اگر نهی از منکر نکنند آثار سوء فتنه دامن‌ گیر همه امت می‌‌شود.خب در سال 88 یک عده قصد به هم زدن حکومت حقه اسلامی داشتند.اگر کسی این را نفهمیده باشد فکر کند این افراد صرفا قصد دفاع از آراء خود را داشتند این نوع نگرش فتنه را تقویت می کند برخی سکوت کردند و هنوز سکوت آنها ادامه دارد برخی دفاع کردند و هنوز دفاع آنها ادامه دارد قران هشدار میدهد آثار فتنه دامن همه را می گیرد.

نگرش خیلی مهم است.کسی نباید این نگرش را داشته باشد که  حالا چند نفر مسلمان اعتراض کردند و باید گذشت شود این نگرش خطرناک است آیا چند نفر مسلمان بودند؟ وجود مبارك حضرت امير در جنگ جمل وقتي پرچم را به دست پسرش محمد بن حنفيه داد، فرمودند كه تو دو كار را انجام بده، اول پايت را مثل ميخ به زمين بكوب و متزلزل نشو، دوم ببين دشمن تا كجا صف كشيده و اتاق جنگش تا كجاست، دقت كنيد كه اتاق جنگ در شام است و ما داريم در كوفه مي جنگيم، در اتاق جنگ، مسيحي و كافر هستند، ولي ما مسلمان ها داريم با هم جنگ مي كنيم. نگرش باید تصحیح شود در کف خیابان عده ای مسلمان بودند سردمداران فتنه در ایران مسلمان بودند اما از کجا خط میگرفتند اتاق فکر کفار بود این باور مهم است.

فراز مهم صحبتهاای مقام معظم رهبری در دیدار با هیئت دولت هشدار به همین مسئله بود فرمودند: در شرایط فتنه همچون قضایای سال ۸۸ ، نباید سخن‌، سکوت‌، اقدام و حتی نوع نگرش‌، موجب تقویت فتنه شود.

موضوع دوم اشاره به واقعه 7 تیر است. روز شهید بهشتی  ویاران باوفایش !به مناسبت این شهادت هفته اول تیر هفته قوه قضائیه نامگذاری شده.دستگاه قضاء پیشانی نظام جمهوری اسلامیاست.نوع عملکرد قضات تعریف عدالت و یا ظلم در جامعه اسلامی است.الحمدلله از قضات عادلی برخوردار هستیم ما از جانب شما از این عزیزان تشکر نموده ایم انتظارات شما را هم انتقال داده ایم.

مردم انتظار دارند با مفاسد و دست درازی به بیت المال برخورد جدی و سریع صورت گیرد.همین جا و به همین مناسبت عرض نمایم آنچه در رابطه با اشی مشی شنیده می شود مطلوب نیست.تعهداتی که داده اند باید عمل شود ما نوکر سرمایه گذار هم هستیم اما سرمایه گذاری که سودی را عائد این مردم نماید نه اینکه از امکانات از اب و زمین و جاده این شهر استفاده نماید و برخورد مناسبی در امور مختلف نداشته باشد.بنده از طرف بعضی از اهالی از  شورای شهر به جد میخواهم پیگیر تک تک تعهدات اشی مشی باشند.

شبهای قدرراقدر بدانید امشب منتظر حضور گرم شما هستیم .باشکوه شرکت نمایید این قاریان قران و این مداح توانمندی که دعوت شده برای شما است بیایید و استفاده کنید ساعت 23 مسجد امما حسین علیه السلام. خیلی عجیب است برخی تلنگرهای خداوند کریم !کافیست بفهمیم چی میگه !راه هزار شبه را یک شبه برای ما باز نموده است.بدا به حال کسی که نفهمد لیله القدر خیر من الف شهر چی میگوید و چه منظوری در آن نهفته است.

حکومت ظالم بحرین خیال میکند مردم بحرین مجبورند تن به خواسته های انها دهد انها براین باور غلط هستند که  مردم بحرین همیشه در حد شعار دادن باقی میمانند اما پیام سردار قاسم سلیمانی اینا را ازخواب سنگین بیدار نمود پیام سردار سلیمانى نشان داد كه اولاً مردم بحرین مى‌توانند روش مسالمت‌آمیز را به روش انقلابى تبدیل كنند و به‌جاى مشت‌هاى اعتراض، دست به ماشه ببرند و ثانیاً اینطور نیست كه مردم بحرین هیچ كمك مؤثرى از خارج دریافت نخواهند كرد و بى‌پناه باقى خواهند ماند.

 

Like

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.