متن کامل خطبه1395/06/12

 

بسم الله الرحمن الرحیم

اوصیکم عبادالله بتقوی الله

همه انسانها در نزد خداوند از جایگاه یکسانی برخوردار نیستند خداوند سبحان می فرماید:ان اکرمکم عندالله اتقاکم کسانی گرامی ترند عزیز ترند که بیشتر رعایت حلال و حرام خدا را می نمایند.درست است که همه مومنین جایگاه یکسانی ندارند برخی از برخی دیگر نزد خدا عزیز ترند اما همه نزد خدا حرمت دارند.

توجه به اصل کرامت انسان

“لِلهِ عَزَّ و جَلَّ فی بِلَادِهِ خَمسٌ حُرَم ؛ حُرمَةٌ رَسولِ اللهِ و حُرمَةُ آلِ الرَّسولِ و حُرمَةُ کِتابِ اللهِ عَزَّ و جَلَّ و حُرمَةُ کَعبَةِ اللهِ و حُرمَةُ المُؤمِنِ “

مملکت خداوند بزرگ را پنج حریم است : حریم پیامبر (صلی الله علیه و آله) و حریم آل پیامبر و حریم کتاب خدای بزرگ و حریم کعبه الهی و حریم مؤمن ”

روایت شده است که پیامبر (صلی الله علیه و آله) رو به کعبه کرد و فرمود : ” آفرین بر تو ای خانه ( خدا ) چقدر نزد خداوند بزرگی و حرمت داری ! اما به خدا سوگند که مؤمن ( نزد خداوند ) محترم تر از توست ، زیرا خداوند از تو یک چیز را حرام و محترم قرار داده است ، ولی از مؤمن سه چیز را : مالش ، جانش و گمان بد او .

مقدس ترین سرزمین کعبه مکرمه ( قبله گاه مسلمانان و نمازگزاران ) است ، به گونه ای که بدون توجه به آن نماز باطل است و حیوانی که به آن سو ذبح نشود ، حرام است . تکریم و احترام کعبه بر همه واجب و اهانت به آن ، حرام و گناه بزرگی است . هر کس نسبت به آن قصد سوء داشته باشد ( مانند ابرهه ) با لشکر شکست ناپذیر ” طیر ابابیل ” رو به رو خواهد شد ، ولی مؤمن بالاتر از کعبه قرار دارد .

بنابراین مؤمن حقیقی برای حفظ کرامت دیگران یا گمان نیکو با آنها برخورد می کند  و به خود اجازه نمی دهد که از طریق وسوسه های شیطانی ، بدون هیچ دلیل محکم و استوار بدبین شود و با دیده حقارت به آن ها بنگرد .

 واجب است آبروی مومن را حفظ نماییم حتی در مورد انچه خودمان دیده ایم وشنیده ایم.تا جه برسد به انجه ندیده ایم فقط شنیده ایم.شنیده ایم از مومنی خلافی سر زده است حق نداریم آن را فاش کنیم قران می فرماید:”ان الذين يحبون ان تشيع الفاحشة في الذين آمنوا، لهم عذاب اليم”؛

شاید برای شما سوال پیش اید اگر خودمان با چشم خود ببینیم حق داریم فاش کنیم:

عن ابي عبدالله عليه‌السلام قال من قال في مومن ما رَاَتْهُ عيناه و سمعته اُذناه فهو من الذين قال الله عز و جل “ان الذين يحبون ان تشيع الفاحشة في الذين آمنوا، لهم عذاب اليم”؛ (3)

امام صادق عليه‌السلام فرمودند: هر كس درباره مومن آنچه را ديدگانش ديده و گوش‌هايش شنيده بگويد از كساني است كه خداوند عزوجل درباره‌اشان فرموده است: همانا براي كساني كه دوست دارند زشتي در ميان مومنان آشكار شود، عذابي دردناك است.» (نور، 19

آبرو بسيار ارزش دارد و همه مردم در برابر آبروي يك «فرد» مسئولند و دفاع از آبرو و حيثيت، واجب است.

سیره امامان ما سیره بزرگان دین ما این بود که ابروی افراد حفظ شود هیچ وقت برخوردی نمی کردند کسی تحقیر شود یا بی ابرو شود.از طلبه‌اي نقل شده كه گفت: روزي به مغازه سبزي فروشي رفته بودم، ديدم مرحوم حاج‌ ميرزا علي قاضي (استاد عرفان علامه طباطبايي و خيلي از بزرگان) خم شده و مشغول جدا كردن كاهو مي‌باشد، ولي بر خلاف معمول كاهوهاي پلاسيده و خشن را بر مي‌دارد. بعد از خريد، به دنبال او رفتم و علت اين كار غير عادي را سوال نمودم، مرحوم قاضي رحمه‌الله فرمودند: «آقا جان من! اين مرد فروشنده انسان شريف و محتاجي است و من چون نمي‌خواهم چيزي بلا عوض به او بدهم تا عزت و شرف او پايمال شود و نيز براي اين كه به كمك بلا عوض عادت نكند از اين كاهوهايي كه خريداري ندارد و در نهايت براي فروشنده ضرر است برمي‌دارم تا هم از ضرر او جلوگيري كرده و هم بدين وسيله كمكي به وي نموده باشم. در ضمن براي ما هم فرقي ندارد كه كاهوي لطيف و نازك بخوريم يا كاهوي پلاسيده و كلفت

کسی که آبروی دیگران را برد، «علی رئوس الاشهاد» باید مفتضح شود.اگر کسی سعی کرد آبروریزی نکند و تا آنجا که ممکن بود حیثیت دیگران را حفظ کرد؛ ولی خودش مشکلی داشت، در قیامت ذات اقدس الهی طرزی با او معامله می‌کند که احدی باخبر نیست. …ذات پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) در معاد عرض می‌کند که خدایا اعمال امت مرا در حضور دیگران بررسی نکن! فقط با حضور خودم باشد! که دیگران مثلاً خوشحال نشوند و ما شرمنده نشویم. پاسخ ذات اقدس الهی به پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) این است که من درباره بعضی از امت تو طرزی رفتار می‌کنم که تو هم باخبر نباشی! نمی‌گذارم آنها پیش تو هم شرمنده بشوند در دعای نورانی کمیل هم هست که خدا نمی‌گذارد مؤمنی که آبروی دیگران را حفظ کرده حتی پیش فرشته‌ها خجل بشود: «و کنت انت الرقیب علیهم و الشاهد لما خفی عنهم و برحمتک سترته»  …کسی که آبروی دیگران را حفظ کند، هتاکی نکند، مشکل دیگران را حل کند، آبروی دیگران را حفظ بکند، اگر یک وقتی پایش لغزید، ذات اقدس الهی در قیامت طرزی با او رفتار می‌کند که اجازه نمی‌دهد خودِ پیغمبر او هم ببیند. امیدواریم همه ما مشمول شفاعت اهل بیت باشیم.

خطبه دوم

..اوصیکم عبادالله بتقوی الله

بسم الله الرحمن الرحیم

هفته قبل عرض نمودم ما بعد از انقلاب اکنون 11 دولت داشته ایم که هر کدام رویکرد های مختلفی  داشتند.

یک سنجه برای ارزش گذاری بر دولتها میزان ارتباط و پایبندی هر دولت با ارمانهای انقلاب است.

انقلاب  ایران اسلامی  احیای کلمه لا اله الا الله بود.اصلی ترین شعار پیغمبر لا اله الله الله بود امام همین شعار را احیا نمود.این شعار کوتاه وپرمغز یکذاصل اساسی را همراه دارد  اصل اساسی کلمه لا اله الا الله استکبارستیزی و ظلم‌ستیزی است، شعار «لا اله الا الله»  به معنای مبارزه دائمی !امام نیز بر اساس این کلمه اصل انقلاب را بیان کردند و از روز نخست فریاد زدند ما زیر بار ظلم نمی‌رویم.

این اصل در اندیشه سیاسی مردم پذیرفته شده است.ظلم ستیزی و زیر بار زلم نرفتن در رگ و خون مردم ایران است.

مردم ایران بر اساس این سنجه به دولتمردان نمره میدهند.بر اساس این اصل ما فقط یک جناح بندی را قبول داریم و آن انقلابی و غیر انقلابی بودن است

در طول تاریخ انقلاب اسلامی همواره مبارزه با استکبار به عنوان یک ارزش مبنا و معیار بوده است مبارزه با استکبار هیچ زمانی از ارزش نمی افتد چون در دل لا اله الا الله هست.بنابراین مبنا و معیار موفقیت دولت ها نیز همراهی با این ارزش است.

حضرت علی (ع) می‌فرمایند که بدون مبارزه برای انقلابی ماندن و جهاد کبیر، دین و دنیای شما باقی نمی‌ماند و هر دوی آن را از شما می‌گیرند.

هرکس مبارزه را از روی وادادگی و بی‌انگیزگی رها کند لباس ذلت را خواهد پوشید به گونه‌ای که به یکباره تحقیر می‌شود‌.

براساس فرمایشات حضرت علی (ع)، تسلیم شدن در برابر دشمن و کوتاهی کردن در برابر جهاد سبب وقوع ذلت، بلاها و آزمون‌های متعددی به مراتب سخت‌تر از سختی‌های مقاومت می‌شود

خب بااین مقدمه اگر بخواهیم دولتها را ارزیابی بنماییم انصافا برخی دولتها دست از شعار ها و اصول برداشت تا به پیشرفت و توسعه برسند اما هم دنیا رااز دست دادند هم اخرت را!

خدا رحمت کند مرحوم ایت الله طالقانی می فرمود قران تکیه بر دشمن را حرام نموده است و از علائم بی ایمانی و نفاق شمرده است .آمدند و تکیه بر دشمن نمودند اسم آن را گذاشتند عقلانیت!این عین نفسانیت است .ابتدای انقلاب امام (ره) دولت موقت را سرکار گذاشت و مردم به خاطر امام (ره) به آن رای دادند. اما وقتی سرکار آمدند گفتند مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل جز شعارهای انقلاب نیست و امام (ره) تحت تاثیر چپ ها و کمونیست ها این شعار را داده است، این فکر از اول انقلاب بود و تا الان هم هست البته آدم هایش عوض شدند . بعضی از کسانی که در دهه شصت با اینها مبارزه می کردند خودشان همان حرف ها را صریح تر و گستاخانه تر می گویند.

امام (ره) می گوید آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند اما برخی می‌گویند ما نمی توانیم هیچ غلطی بکنیم. اینها بریده اند و خسته شده اند و فکر می‌کنند که کل ملت خسته شده اند، این نفسانیت است اما نامش را عقلانیت می گذارند.

حتی برخی کسانی که در انقلاب بودند گرفتار این طرز تفکر هستند. بعضی از مسئولین ما در همین ایام گفتند بعد از مذاکرات نمی شود هر حرفی را زد که اینها خطرناک هستند . اینها ریشه خط امام (ره) را دانسته یا ندانسته، خواسته یا ناخواسته می زنند. این فکر درست در نقطه مقابل و ضد خط امام (ره) است. کسانی که می گویند مواظب حرف زدنمان باشیم که یک وقت آمریکا و غرب ناراحت نشوند، این خروج از خط امام (ره) است .

جمع عرایض بنده اینکه نقد اساسی به دولت تدبیر  وامید نسبت به دولت قبلی این مطالبی بود که عرض نمودم درست است دولت قبل اشکالاتی داشت نقد های اساسی هم بر دولت قبل وارد بود اما این را قبول نداریم که مسئله ولایت در دولت قبل محجور شده باشد دولت قبل همراه رهبر معظم تا پایان استکبار ستیز و نسبت به آمریکا بدبین بود .

 

امروز مصادف  با شهادت جواد الائمه است.در زمان امام، چندهمسری مرسوم بود و علاوه بر آن هر فرد کنیزانی نیز داشت. امام جواد (ع) از یکی از همسران خود به نام سمانه بچه دار شدند و این سبب حسادت ام الفضل که دختر مأمون بود را بر انگیخت و سبب شد به خاطر نداشتن توکل به خداوند، در دام حسادت، امام را مسموم کند.

معتصم پیوسته راهى می جست كه حضرت جواد(ع) را از میان بر دارد. هنگامی که امام جواد(ع) به عراق آمد، معتصم در فکر کشتن امام جواد(ع) بود، از این سوی ام‌الفضل را وسیله اجرای نیرنگ خود قرار داد، زیرا از ضعف شخصیتی و ایمانی ام الفضل خبر داشت و می‌دانست که ام الفضل، با اینکه علاقه شدیدی به امام جواد (ع) داشت، از آن حضرت روی گردانده است، زیرا ام الفضل دارای فرزند نشد، ولی سمانه همسر دیگر امام دارای فرزند شد، بر همین اساس ام‌الفضل جواب مثبت به وسوسه عمویش داد و سمى را در انگور جاى داد و در مقابل امام گذاشت. همین كه حضرت جواد(ع) از آن انگور میل كرد ام الفضل شروع به گریه نمود. امام فرمود: چرا گریه می كنى؟ سپس ام الفضل را نفرین کرد که خدا تو را گرفتار دردى كند كه خوب ‏شدنى نباشد و به بلائى گرفتار شوى كه پوشیدنى نباشد و دچار فقر شدید شوی. پس از شهادت حضرت نیز ام الفضل مبتلا به دردى شدید و بی درمان شد و همه زندگی و دارایی های خود را برای درمان این درد هزینه کرد تا به فقری شدید دچار گفت و در فقر مُرد.

زن محل اعتماد مرد است و خیانت زن به مرد بزرگترین جنایت است. همسر امام جواد (ع) به مِنْ “حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ” بودن خداوند توکل نداشت و از همین روی در دام حسادت افتاد و معتصم که دشمن امام بود از این نقص ام الفضل سوءاستفاده کرد و ام الفضل را که همسر امام بود و مأنوس امام تلقی می شد را به اوج رذالت کشاند که ریشه این رذالت از نداشتن توکل به خداوند نشأت می گیرد.

در تاریخ بیست و سوم تیر ماه رییس‌جمهور، لایحه «الحاق ایران به پروتکل اختیاری کنوانسیون حقوق کودک در مورد به‌کارگیری کودکان در منازعه مسلحانه» را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

پیش از این جمهوری اسلامی ایران در سال ١٣٧٢ به کنوانسیون حقوق کودک پیوست.اما بند ١ ماده ۴  این پروتکل به صراحت مقرر می‌کند «تمام گروه‌های مسلح» باید از استفاده یا استخدام اشخاص زیر‌١٨ سال در جنگ‌ها فارغ از مشارکت مستقیم یا مشارکت فعال خودداری کنند. »مسئله ای که در رابطه با این لایحه هست اختیاری بودن ان می باشد. اما، تبعات حقوق بشری بسیاری را علیه کشور به وجود خواهد آورد

ما اصل حمایت از حقوق کودک را در آن کنوانسیون پذیرفتیم اما مسئله این است که این پروتکل تعهدات بیشتری را برای ما ایجاد می کند که از جمله مهم ترین آنها همین مسئله سن است. در کنوانسیون حقوق کودک در بند ۲ ماده ۳۸ آمده است کودک را در سن زیر ۱۵ سال به جنگ نفرستیم اما این پروتکل ۱۸ سال را اشاره می کند، در این صورت آموزش دفاعی نوجوانان ما دچار مشکل می شود.محدودیتهایی را برایی سازمان بسیج ایجاد میکند که می طلبد نمایندگان محترم مجلس حساسیت نشان دهند

Like

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.